Så jobbar fackförbunden för förskolepersonalen

      Kommentarer inaktiverade för Så jobbar fackförbunden för förskolepersonalen

Leende förskolelärare med armarna i kors

Som förskolelärare har du ett viktigt uppdrag och i en organisation med hög arbetsbelastning är det viktigt att få rätt stöd. De rätta förutsättningarna kan du få genom att bli medlem i ett fackförbund. Läs vidare och ta reda på hur fackförbunden jobbar för dig som är förskolelärare.

Dagligt arbete för att minska lärarbristen

Att minska den ständigt växande bristen på förskolepedagoger är en av de viktigaste punkterna inom fackförbundens dagliga verksamhet. Tanken med fler kompetenta förskolelärare är att varje förskolelärare ska ha rätt till utveckling genom kollegialt arbete, och att de ska främja barnens förskoleutveckling.

Här jobbar fackförbunden för att varje förskoleverksamhet ska ha en tydlig rekryteringsplan och locka fler till att både vilja bli och fortsätta arbeta som förskolelärare. För att uppnå målen behöver antalet utbildningsplatser utökas samtidigt som alternativa former av förskollärarutbildningar utformas.

Välj ett fackförbund att få stöd från

När du blir medlem i ett fackförbund ökar du möjligheten att utvecklas som både som pedagog och kollega. Ett medlemskap innebär förmåner som gör dig trygg på din arbetsplats. Några exempel på förmåner är:

  • försäkringar
  • juridiskt stöd vid tvister
  • hjälp med löneförhandling
  • kollektivavtal
  • utbildningar.

Genom att jämföra bland fackförbund för förskolelärare på Fackförbund.com kan du enkelt hitta fackförbundet som lever upp till dina förväntningar.

Arbete för att främja förskolans utveckling

Fackförbunden arbetar också för att förskolelärare ständigt ska få möjlighet att utvecklas till sin fulla potential. Får förskolelärarna möjlighet till utveckling ökar också utvecklingspotentialen och statusen på den förskoleutbildning som bedrivs.

För att lyckas behöver förskolelärarutbildningen göras längre och leda till en examen på avancerad nivå. Precis som skolväsendets lärare och skolledare bör även förskolelärare få ta del av professionsprogrammet.

Målet är bland annat att förskolechefen ska benämnas rektor med en lika lång utbildning. Här vill fackförbunden också se en förbättrad arbetsmiljö med mindre personal per chef.