Tips: Lekar som får barnen i rörelse på förskolan

      Kommentarer inaktiverade för Tips: Lekar som får barnen i rörelse på förskolan

En av förskolans många uppgifter är att genom lustfyllt lärande locka barnen till lek och rörelse. Ibland kan fantasin som förskolepedagog svika och därför har vi listat tre bra lekar som får barnen på din förskola att röra på sig.

1. Monster och hoppetossor

En lek som går ut på att monstrena tar hoppetossorna. Leken är till för åldrarna 4 år och uppåt och kan genomföras såväl inomhus som utomhus. Minst sex stycken barn behöver vara med.

Utförande 

  • Börja med att utse ett barn som ska vara monster – resten av deltagarna blir hoppetossor
  • Monstrets uppgift är att fånga hoppetossorna genom att gå med långa kliv och utsträckta armar
  • Hoppetossorna får bara hoppa jämfota för att undvika att bli tagen av monstret
  • Blir en hoppetossa tagen blir hen monster och ska hjälpa till att få tag i fler hoppetossor

Vill man göra leken ännu roligare kan man lägga till ljudeffekter genom att hoppetossorna ska pipa och monstrena morra.

2. Kopplarna

Kopplarna är en lek som passar åldrarna 4 år och uppåt och leks bäst inomhus. Minst antal deltagare för att leken ska vara genomförbar är sex stycken.

Utförande

  • Leken börjar med att alla sprider ut sig i rummet eller lokalen
  • Sätt sedan igång musik som får samtliga deltagare att vilja börja dansa
  • När musiken stängs av ska en av pedagogerna ropa ut namnet på en kroppsdel, till exempel ”hand”, då ska barnen så fort som möjligt hitta en kompis att koppla ihop kroppsdelen med
  • Starta sedan musiken igen, låt alla börja dansa för att sedan stänga av musiken och ropa ut en ny kroppsdel

För att ingen ska bli lämnad ensam kan man vara tre kompisar som kopplar ihop sina kroppsdelar.

3. Fruktsallad

Leken Fruktsallad passar barn från fem år och utförs enklast inomhus.

Utförande

  • Börja med att ställa en stol per deltagare i en ring, förutom en stol som ställs i mitten av ringen
  • Låt ett barn ta plats på stolen i ringen och resten av barnen på de övriga stolarna
  • Dela in barnen i olika frukter, till exempel ”bananer”, ”apelsiner”, ”citroner” och ”äpplen”
  • Barnet som sitter på stolen i mitten ska sedan ropa till exempel: – Alla bananer byter plats!
  • Medan alla ”bananer” försöker byta plats ska barnet i mitten försöka ta sig en plats på en stol i ringen
  • Lyckas inte barnet få en plats fortsätter hen sitta på stolen i mitten

Barnet i mitten kan också ropa: – Fruktsallad! Då måste alla i ringen byta plats samtidigt.